گمانه‌زنی‌ها در مورد غیبت سه‌ هفته‌ای وزیر خارجه چین

کین گانگ سه هفته است که در انظار عمومی دیده نشده است

آخرین باری که وزیر خارجه چین در انظار عمومی دیده شد، ۲۵ ژوئن در پکن بود- LEAH MILLIS / POOL / AFP

کین گانگ، وزیر خارجه چین، سه‌هفته است که در انظار عمومی دیده نشده و این غیبت طولانی‌مدت و کم‌سابقه بازار شایعات را داغ کرده است؛ به خصوص اینکه این غیبت درست زمانی اتفاق افتاده است که چین و ایالات متحده مذاکرات حساسی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، کین گانگ ۵۷ ساله یکی از برجسته‌ترین صداهای چین در دنیای بین‌الملل است. پیش از اینکه او در ماه دسامبر به عنوان وزیر خارجه چین انتخاب شود، سفیر این کشور در ایالات متحده بود. حالا به نظر می‌رسد کین گانگ تعداد زیادی از دیدارهای مهم سه هفته گذشته در چین را از جمله دیدار با جانت یلن، وزیر خزانه‌داری و جان کری، فرستاده ایالات متحده در امور تغییرات اقلیمی، از دست داده است.

فرانس پل ون در پوتن، محقق ارشد موسسه کلینگندال، یک اندیشکده هلندی، می‌گوید: «نمی‌توان دانست چرا او در انظار عمومی دیده نشده است، زیرا پنهان‌کاری بخشی از سیستم سیاسی در چین است و در مورد شخصیت‌های عمومی اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.»

این محقق ارشد می‌گوید: «آنچه ما می‌دانیم این است که با توجه به پیشینه و دانش او درباره غرب، زمانی که همه این جلسات در سطح بالا در حال برگزاری‌اند، این باید لحظه بسیار مهمی برای کین گانگ باشد اما او آنجا نیست.»

با استناد به وب‌سایت وزارت خارجه چین، آخرین باری که وزیر خارجه چین در انظار عمومی دیده شد، ۲۵ ژوئن در پکن بود؛ زمانی که با همتایانش از روسیه، ویتنام و سریلانکا ملاقات کرد. ۱۰ روز بعد در ۵ ژوییه، چین بدون هیچ توضیحی، دیدار او و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را که قرار بود به چین سفر کند، لغو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غیبت گانگ تا هفته گذشته که قرار بود در یک گردهمایی سیاسی یعنی اجلاس سران انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا در اندونزی شرکت کند، خیلی به چشم نیامده بود. وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، دو روز قبل آغاز آن در یک جلسه توجیهی گفت که گانگ به دلایل مربوط به سلامتی این رویداد را از دست خواهد داد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه، مدعی شد که در مورد وضعیت وزیر خارجه هیچ اطلاعاتی برای ارائه ندارد. مائو به یکی از روزنامه‌نگاران غربی که مکررا در مورد بازگشت کین گانگ سوال می‌کرد، گفت: «من از موردی که شما اشاره کردید اطلاعی ندارم. فعالیت‌های دیپلماتیک چین طبق معمول انجام می‌شود.»

ژی فنگ، سفیر جدید چین در ایالات متحده، نیز در پاسخ به این سوال که آیا هنری کسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا که به پکن سفر کرده، با کین گانگ ملاقات کرده است یا خیر، بدون اینکه توضیح اضافی بدهد، تنها گفت: «خب، صبر کنیم و ببینیم.»

وقوع چنین اتفاق‌هایی در چین سابقه دارد. در سال ۲۰۱۸، منگ هونگوی، معاون وزیر امنیت عمومی چین و رئیس اینترپل، در راه به بازگشت به کشورش از اروپا ناپدید شد. او بعدها به دریافت رشوه متهم و به بیش از ۱۳ سال زندان محکوم شد.

بیشتر از جهان